Kvalitet före kvantitet. Klyschigt men jag kommer inte på något synonymt uttryck. Visst vore det häftigt om du kom in här på Young Music´s sida och så dök det upp det ena efter den andra släppta singeln och mängder av olika artister och helst kanske ett och annat känt namn däribland. Det skulle säkert vara imponerande och sälja järnet. Men så tänker ju inte jag i mitt företags-tänk.

Att vara både chef och anställd.

I tanken vore det såklart härligt med så mycket referenser att stoltsera med. Verkligheten är dock en helt annan. Skulle jag sälja mina tjänster i Young Music för bra så skulle jag inte kunna ta emot responsen. Det är mycket förfrågningar som det är ändå vilket förstås är så kul och tacksamt men som chef och den enda anställda i företaget går det inte att åstadkomma ”under” i kvantitet nämligen. Däremot går det att åstadkomma kvalitet.

Jag jobbar hellre med 1 artist än 100.

Även om det genom ett betydligt utökat nät av samarbetspartners skulle vara möjligt att öka en kvantitet snabbare än vad jag hittills gjort i Young Music så går konceptet inte ut på det.
Det går ut på att inte bara tänka business utan snarare ge varje projekt sin ”personlighet”.

Young Music´s konceptet innebär ju också en ”mänsklig” del i det samarbete som blir mellan mig och artisten. Sådana samarbeten kräver att åtminstone värderingar och mål stämmer överens men i många fall också att det finns en välbalanserad personkemi för att kreativiteten ska flöda och inte fastna.

Jag jobbar hellre med några få men bra samarbeten, även om det så bara skulle innebära 1 artist, om flera samarbeten skulle innebära att resultat blir mindre lyckat för att man stretchat över sin kapacitet.

Rätt kund söker det som företaget erbjuder

För att få till de där bra samarbetena så behöver man som företagare veta vad det är man erbjuder och vilket kundklientel som man söker efter. En artist som vill skriva sina låtar själv och släppa dem själv och göra allting själv skulle till exempel inte vara rätt kund för Young Music´s tjänster – det skulle bli raka motsatsen. En artist som däremot inte vill, kan eller har tid att skriva sin musik själv utan vill bli servad med allt ifrån oskriven låt till utgivning – det är helt rätt kund för Young Music.

Referenser som återspeglar verkligheten.

Flera samarbeten, även om de var mindre lyckade, skulle förstås innebära några till rader på referenslistan. Vissa söker ”name dropping” referenser, de vill bara anlita någon som redan har ett känt namn själv eller som kan förknippas med någon känd och häftig människa eller artist. Andra har inte det behovet och en del provar hellre något udda eller nytt direkt. Det viktiga är väl egentligen bara att referenser återspeglar ”produkten” eller ”tjänsten” så nära verkligheten som möjligt så att ”rätt” kund hittar rätt företag att anlita. En ”perfect match” från början leder också ofta till ett lyckat slutresultat.

Viktigt att bilda sig en egen uppfattning

I musikbranschen är det ibland ett väldigt tjattrande, förstås bra och dåligt men snackas det gör det ju.
Inte minst märkte jag det mycket när jag skulle starta Young Music. Det var lite förvirrande ibland vem man skulle ”våga” anlita när jag sökte hjälp med tjänster.

Om man applicerar den aspekten på att referenser ska återspegla verkligheten så blir det förstås väldigt relativt. Ett företag kan ju skapa referenser för sina tjänster som företaget själv tycker speglar verkligheten medan en referens från en kund om samma tjänst kan både överensstämma med företagets eller skilja sig väldigt.

Alla tycker så mycket, och ibland tycker vi olika. Alla har vi nog på något vis stött på de som genom ”mun-till-mun” metoden frikostigt delar med sig till andra om både det ena och det andra, saker som lyfter dig och saker som sänker dig. Min erfarenhet av den här typen av ”referenser” är att de försvinner som en nål i en höstack och de som ”delat med sig” får ofta leta reda på den där nålen igen själva. Det kan ta en stund.

Vad någon annan tycker är deras sanning. Din sanning får du när du bildar dig en egen uppfattning.

Så mina tips är att ha en klar affärsidé med en tydlig nisch, man bör veta om sin kapacitet på vad man klarar att utföra och utefter det väljer man sitt kundklientel. Välgjorda jobb bygger ofta bra referenser av sig själv och successivt kommer kvantiteten ikapp om det är vad man strävar efter och på vägen dit har man inte behövt försaka kvaliteten. Så tänker i alla fall jag med Young Music.