– ”Hur mycket kostar det?”

Jag funderar på det här med pengar och musik.
Som egen företagare generellt tror jag inte att jag är ensam om att tycka att den här frågan kan kännas väldigt svår att besvara och speciellt inom just musik. Jag kan ibland få uppfattningen att det finns en tro att det är gratis med musik. Med musik syftar jag i detta fall på det som många med mig sitter och arbetar med, att spela in och framställa en välljudande produktion.

Men det kostar, både i tid och i pengar.
Ett ”tack” värmer kanske mer än pengar många gånger, men det värmer inte upp huset.

Young Music´s koncept bygger på att artisten betalar för en tjänst. Tjänsten är att Young Music ska skriva, spela in, producera och ge ut en för artisten ”skräddarsydd” singel. Under resan till release erbjuds artisten också bl a coaching och kanske det ibland nästan kan bli som en allmän ”livsguidning” till och med för att finna eller vidareutveckla artistens id men också som person.

En investering

I Young Music´s koncept är betalningen av den här ”tjänsten” uttryckt och tänkt mer som en investering dels för att det faktiskt är en investering för artisten som investerar i sig själv och i sin kommande eller pågående karriär men också för att det avtal som Young Music erbjuder har ett visst recoup system med en möjlighet för artisten att få igen sitt investerade belopp.

I många andra branscher är det självklart att investera i sin affärsidé och i sitt företag. Från små till hutlösa summor.

Att satsa på sig själv som artist är i allra högsta grad en affärsidé också och det är definitivt ett helt företag att driva det framåt. Men att tänka att man faktiskt ”investerar” i sig själv och sin karriär och inte bara ”betalar” en räkning tror jag är något som en del inte tänker på när de stirrar på ett belopp på ett papper.


Alla kan väl skriva en låt?

Det dräller av gratis produktionsprogram online. Så varför inte skriva och producera sin egen musik – det är ju gratis! Möjligtvis kostar det i tid. Men tid det har väl alla, eller? Det kunde inte heller vara enklare att släppa musik på egen hand som det är nu sedan några år tillbaka. Vem som helst kan göra det och produktionen kan låta hur som helst. Det finns inget urval som säger ”STOPP” – det där är inte tillräckligt bra kvalitet… Det är nästan så att jag vill säga den tråkiga meningen ”det va bättre förr” nu…

Så varför betala någon när man lika gärna kan skriva låten själv?

Ja precis, för alla kan väl skriva en låt. Men, kan alla skriva en bra låt?

Gör det själv-tänket är jättebra många gånger, speciellt för oss torra svampar som liksom jag älskar att suga i oss lärdomar, utvecklas och sedan balansera på den ena efter den andra strängen på vår lyra.
Men, applicerar man det här tänket på allt så har man till slut inget liv kvar – all tid går till att arbeta.
Ibland är det bara skönt att anlita någon annan till att göra jobbet istället.


Från gratis till sexsiffrigt

Jag har kollegor – både producenter, låtskrivare och musiker, och vi brukar diskutera det här med pengar när vi ses och vad värdet egentligen är på musiktjänster? Det är inte självklart, det finns ingen tariff.
Det är en brokig samling ”löner” hos producentkollegorna när jag frågar runt, det är allt ifrån gratis till sexsiffriga belopp för en produktion.

De har berättat om olika reaktioner de fått ifrån kunder:

– ”Va? Kostar det pengar?” säger en kund…
– ”Tar du betalt för att skriva och producera musik?” säger en annan…
– ”Det va dyrt!” säger en tredje och tillägger.. ”Jag vet en som gör det gratis!!”

Dyrt? Jo, man skulle kunna se det så att en ”wav fil” som är resultatet av månader av energi nedlagt för att få fram en låt som passar en artist, producerat med ett sound som är genomtänkt och välarbetat, är ett fjuttigt resultat. Om man ser det så. En liten fil i ett mail.

Ungefär som när man köper mjukvara för tusentals kronor för att göra de där välarbetade produktionerna och så kommer det en tråkig länk i ett mail, det är allt. Det tycker jag också är fjuttigt.
Förvisso blir det ju ljud i källan i Pro Tools sen förstås, men det jag menar är att det går inte att ”ta på”. Det är inte en fin gitarr i ett fint träslag och som framförallt går att spela på, hålla i och stryka på, lukta på…. Det är abstrakt på något vis att köpa filer och länkar…

En annan aspekt på det hela är förstås det som gör det möjligt att framställa den där filen.
Young Music´s studio har tagit över 10 år att bygga upp genom investeringar först i själva byggnaden och sedan all inspelningsutrustning i hårdvara och mjukvara, mickar, instrument etc. Utöver det så har jag själv spenderat lika lång tid på både utbildningar och intensiv ”övning” dagligen för att bli en bättre låtskrivare och producent. Att bli bättre och bättre är ju en ständig strävan förstås, jag menar mer att det går inte från en dag till en annan och så vips är man plötsligt jättebra på det man gör. Om man inte är något slags geni förstås. Nä, det ligger oftast många timmar, svett, frustration och pengar bakom.

En ekonomisk uppbyggnad

Min erfarenhet ifrån annat företag jag byggt upp från grunden säger mig att man startar inte med det högsta priset man kan tänka sig direkt – allt handlar om en uppbyggnad av engagemang, kvalitet, kontinuitet, intresse, vilja och drivkraft som gör att ett företag lyckas långsiktigt. Vad som är att lyckas för ett företag behöver inte heller var detsamma som för ett annat. Detta är min uppfattning så ingen sanning för alla förstås, men det är i alla fall så jag kommit framåt.

Själv tillhör jag inte den typen av människa som mäter framgång i pengar alla gånger.
Men att ta skäligt betalt det måste man. Hur mycket och vad som anses skäligt är ju däremot upp till var och en att bestämma.

Att jag sedan väljer att engagera mig mycket mer än vad som ingår det belopp som skramlar ned i kassan enligt offerten det är bara sån jag är och that´s the way I like it ?
För jag kommer nog aldrig att kunna vara annat än super engagerad i mina projekt!