Marknadsföring. Något som tenderar till att vara det absolut viktigast i hela karusellen. Även om det är nog så viktigt att välja rätt nischad musik till en artist så är det meningslöst hur bra det än må låta och vara om ingen kommer att höra det eller hitta varumärket man försöker nå ut med – artisten. Detta är en omfattande del av artisteriet, att verkligen nå ut, det är helt klart inte lika enkelt som att skriva låten vill jag lova ?

Att forma sitt artisteri till en säljbar produkt

Det räcker inte med en bra låt – även om jag personligen tror att en bra låt och produktion gör att man i alla fall kan komma betydligt längre på alla håll i sitt artisteri än med en mindre bra låt och produktion.
Det krävs att fler faktorer är genomtänkta och nischade för att helheten – hela artistens ”varumärke” – ska kunna säljas in. När det gäller just Young Music´s koncept så ser kanske marknadsföringsdelen lite annorlunda ut i förhållande till om samarbetet skulle gällt över många år framöver.

Oavsett vilket så finns det faktorer som redan från början är viktiga att ha tänkt igenom:

  • Vem är artisten som person, vilken bakgrundsstory finns och vilka värderingar och intressen har artisten? Faktorer som är viktiga att klargöra för att forma en artists varumärke och som kanske ska gestaltas i musiken och på alla plan möjliggöra att nå ut i media genom något ”unikt”.
  • Vilka sociala kanaler finns och hur ska artisten jobba med sitt varumärke i social medier?
  • Till vilken målgrupp vänder sig artisten? Vilka är artistens fans?
  • Ska artisten i första hand bli framgångsrik inom Sverige eller utanför?
  • Vad för promotion material kommer att behövas? Vilka merch artiklar kan bli aktuella?
  • Vad för budget har artisten för investeringar utöver själva musiken?
  • Vill artisten giga live? Var? På en pizzeria i en förort eller fylla en arena i London?
  • Kanske är inte artisten ute efter miljoner streams utan vill göra hela projektet som en kul grej?

Det gäller alltså att tänka igenom vad det är man vill, kanske sätta ett långsiktigt ”dröm-mål”, men också se vad som är mer realistiskt i början och sätta delmål. Hur tråkigt det än må låta så är ju en artist, dess varumärke musiken inkluderad, en produkt som spellistor, radio, TV, konserter, events osv. ska vilja ”köpa” för att du som artist och jag som skivbolag ska kunna leva på våra yrken.

Hur ska man göra då göra för att nå ut med sin musik?

I Young Music´s koncept ingår coaching i varumärkesprofilering och digitala strategier där artisten aktivt ska jobba med och vidareutveckla sina kanaler under samarbetets gång.
Inför releasen marknadsför vi, jag och artisten, singeln tillsammans. Det görs både före, under och efter releasen. För att nå ut nyttjar vi förstås de självklara tillvägagångssätt som finns såsom att nå ut i sociala medier, till press, spellistor, radio, TV, bloggare, vloggare och en drös fler utskick till alla möjliga och omöjliga platser, kanaler och personer som kan komma att ge något tillbaka.

Att man gör det här och genom dessa kanaler och nyttjar alla tänkbara sätt och kontakter är förstås självklart. Men hur man gör det – det är det kluriga som kräver en del kreativitet och engagemang.


Artikeln om Felicia V i lokaltidningen som flitigt följer hennes karriär vartefter den utvecklas.

Investera i karriären för en karriär

Visst kan man välja att enbart nyttja kostnadsfria medel vid marknadsföring och kanske göra det mesta själv. Så länge viljan och drivkraften finns går det jättebra! Men kanske orkar man inte bära arbetet framåt själv alla gånger eller ”tjata” om sig själv till andra. Kanske vill man lägga sin tid på andra inriktningar i sitt artisteri. Då kommer en budget, som är tilltagen för mer än bara en investering i musiken, väl till pass och kan puffa karriären lite extra i någon riktning.

Köpa externa tjänster. Har man möjlighet ekonomiskt kan det vara en extra krydda att investera i ”karriären” genom att låta ett externt promotion företag göra en del av jobbet med marknadsföringen.
Att anlita pr-företag kan kosta en slant och för att det ska löna sig – ge det resultat man söker – är mitt tips att man kanske bör se sig om en stund innan man väljer vart man ska investera sin pengar.

Webbsida. Några artister som samarbetat med Young Music har via Young Music´s externa tjänster valt att investera i en officiell artist webbsida. Frånsett sociala medier kan en webbsida erbjuda en mer komplett och samlad informationsplats för artisten. Biografi, pressbilder, kontaktuppgifter, videos, konsertdatum, shop för merch och CD´s, fanclubs eller communitys är exempel på information och funktioner man kan skapa på en webbplats.

Kika in på Felicia V:s sida här

.. och Rbeckas sida här

Musikvideo. I ett av Young Music´s samarbeten med artisten Felicia V valde hon att satsa på en musikvideo som extra promotion material till ett singelsläpp. Felicia gjorde mycket arbete själv med både manus, regi, utrustning och produktion av videon som gjordes i samarbete med externa samarbetspartners utanför Young Music´s koncept.

Förutom att det var roligt och lärorikt ville Felicia göra videon för att ge ytterligare en bild av sitt varumärke – vem hon är som artist. En låt på Spotify kan man ”bara” höra, men i en video kan man även se vem artisten är och stärka både ett budskap, en image och de värderingar som går i linje med artistens varumärke.

Young Music vägleder dig en bit – sedan måste Du hitta vidare själv.

Den marknadsföring som vi gör tillsammans i Young Music´s koncept är tänkt att fungera som en start eller ytterligare puff i din karriär. I och med det koncept som Young Music har, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg här, så är du inte bunden till Young Music som artist och Young Music är inte heller bunden till dig. Det innebär att den gemensamma marknadsföring vi gör inom ett singel-projekt har ett slut.

Men det är inte slut för det ? Frånsett tur eller slump eller sociala medie genomslag som fullständigt välter hela världen över en natt så sker inte de flesta framgångar av sig själv.

Den utgivna singeln lever inte vidare och skapar framgång på egen hand utan ett kontinuerligt fortsatt arbete av dig som artist. Vare sig man har ett stort, litet eller inget skivbolag i ryggen så behöver du jobba för din karriär på egen hand genom att kontinuerligt och aktivt engagera dig kring marknadsföring och dina sociala kanaler för att ta ditt artisteri ett steg till och ett steg till mot delmålen för att kanske saktare än du trott sega dig fram mot ”dröm-målet”…

Envis som en åsna

Det är klyschigt men sant att det gäller att jobba hårt, ta alla chanser, kanske investera om man har den möjligheten men framförallt inte tappa modet för att inte allt sker på en gång.

– ”Yes!” tänker kanske artisten…
– ”Nu ska jag släppa en singel och karriären kommer att komma som ett brev på posten!”

Nja. Karriären kan ta fart. Men den kanske inte gör det heller.
Det finns inga garantier, framgång hänger på så många faktorer och hur mycket man är beredd att jobba. Envist likt en åsna gäller det att ligga i och kämpa på och hela tiden utvidga sitt kontaktnät.

Att skapa samarbeten är viktigt!

Desto fler som jobbar för samma sak – desto bättre.


Felicia V på P4 live tillsammans med mig, Fredo Österlund och Jan Carlsson som kompade.

Mitt driv framåt för allt jag gör inom Young Music kommer av tänket att framgång kommer till den som verkligen jobbar för det. Jag vill ständigt utvecklas inom det jag gör och hitta nya spännande vägar.

Som artist behöver du ha en stark vilja och drivkraft – det kommer att ta dig framåt!