Ännu en omgång av kursen digitala strategier för musikbolag har avverkats! Vid första anblicken på kursen minns jag att jag tänkte att ”varför så utspritt mellan kurstillfällena…?” Jag tänkte att vore det inte bättre att bara ta allt i ett svep liksom?
Hm.., nja, så här med facit hand är det verkligen bra att det är så pass lång tid som några veckor mellan varje kurstillfälle för mitt huvud det blir helt proppfullt med nya idéer varje gång jag är där!

Att reflektera och sortera

Det är väl en sak att ha idéer generellt, för det har jag, det finns alltid något nytt att sätta tänderna i och det är knappt så jag kan hantera det alla gånger när jag vill göra allt, allt, allt på en gång. NU liksom.

Nu är det dessutom en massa yttre inspiration som kommer till utöver idéer som redan ligger på gräddning så det är verkligen proppfullt i huvudet nu ha ha ?

Vissa saker jag lär mig formar helt nya idéer men jag märker att jag paketerar in rätt mycket av det jag lär mig till just det jag sysslar med och jag ska så småningom börja applicera det också. Det är ju viktigt att inte bli överväldigad av ”allt” man kan göra utan istället hitta vilka delar som jag ska satsa på. Man kan inte göra allt. Det vet vi ju.

Att dela med sig är det roligaste

Jag är ihärdig på de artister jag jobbar med aktivt just nu att berätta och coacha kring allt jag lär mig på kursen och jag tror mottagandet av informationen har ungefär samma effekt på dem. Man blir först uppspelt, sedan fundersam och till sist helt matt några dagar innan man orkar ta nya tag och faktiskt se vad som just passar en själv – även om ”alla andra” gör kanske mer eller annorlunda.

Jag njuter av att få ny kunskap själv kanske lika mycket som jag njuter att kunna dela den vidare, det är så roligt att kunna utveckla konceptet för Young Music hela tiden vartefter jag lär mig nytt.

Den här kursen jag nu går rekommenderar jag verkligen till alla som inte redan är fullfjädrade experter och totally up to date med vad som gäller kring sociala medier, digitala verktyg och varumärkesprofilering.

Video, video, VIDEO – satsa på videos!

Nu senast pratade vi om Youtube – dels som kanal med allt som bör tänkas på kring det och hur man ska bete sig där men också kring innehåll. Och hur får man intäkter när man laddar upp musik på youtube, för det finns ju intäkter att hämta där. En person framför något t ex en cover, någon har filmat och någon har skrivit den där covern och dessutom finns ett antal musiker och kanske en producent med på ett hörn också. Men hur man får sina intäkter, det är en annan historia och något jag får berätta mer om när jag hittat ett bra upplägg för det själv via externa tjänster för som med mycket annat i den här branschen så kan man liksom inte ”fixa det själv”…

Att det är videos som gäller idag – före de flesta andra typer av innehåll – är ju glasklart. Och sänd LIVE! När man börjar inse hur mycket verktyg som rent ut sagt de sociala forumen praktiskt taget kastar i ansiktet på en när man är inne på sidor och sina profiler så är det ju inte klokt att man inte förstår snabbare vad man ska ha dem till?! Men jag är nog lite trög själv på sådant där ibland, man bläddrar liksom bara förbi och ”orkar” inte eller ”det angår inte mig” är också en återkommande tanke… ?

Hur lära sig?

Själv tillhör jag inte manual-älskarna. Jag får stressanfall så fort jag ser en manual. Det orkar jag inte med. Nej, jag föredrar mänskliga pedagogiska förklaringar till hur något fungerar eller hur man ska göra, och det får jag gott om på kursen så jag trivs som fisken i vattnet.

Det är förvisso en aning trögt att gå från information och instruktion till att skrida till verket och göra och genomföra. Men jag försöker bromsa och tänka till först, göra en plan och så småningom genomföra. Har jag inte fattat det förut hjälper det ju inte att kasta sig på allt nu. Ett steg i taget.

Nyttigt med praktik

Även om jag kan känna mig, och säkert uppfattas som, en aning motsträvig att gå utanför min komfort zon så får jag motvilligt medge att det ändå är det som ger något – att kliva ur den där zonen… Det får jag sannerligen öva lite på under kursen… ?

När jag och Fredo la upp filmen ”Because of You – behind the scenes” så kände jag mig inte super bekväm i att vara framför kameran. Men vi fick mycket uppskattning för filmen och vitsen var ju ändå att faktiskt visa att det varit en rätt ”tok-rolig” produktion, så jag fick väl bjuda till på det då ?.
Filmen rullade på bra på facebook och numera finns den även här på Young Music´s kanal på Youtube.

Guldkorn för mina artistsamarbeten

Det jag nu lär mig kommer att bli guldkorn för de artistsamarbeten jag har nu och framför mig. Det är nämligen allt det här kring sociala medier som artisteriet handlar om ifall jag kanske inte nämnt det så tydligt ha ha… ? Men hur man gör är svårt – näst intill omöjligt att förstå skulle jag vilja påstå – utan att verkligen sätta sig in i det.

Så småningom tänkte jag publicera lite mer detaljerade inlägg här i bloggen om vad vi gått igenom på kursen. Men det får bli när den är klar och alla kunskaper lagt sig till ro.
Att jag, genom mitt koncept i Young Music, framöver kommer att kunna coacha en artist extremt mycket mer ingående på det ”kommersiella” planet känns toppen!