Så har ännu en release skett – Because of You – en låt som jag skrev för ganska många år sedan, som prövats av olika röster och som fått prova på ett flertal riktningar i arr- och produktions sound innan den rätta känslan infann sig. För i slutändan är det känslan som styr en mix före tekniken, i alla fall i min värld. Till varje låt hör en egen story. Det här är storyn om Because of You.

Bakom varje låt har jag någon slags influens.

Kanske en upplevelse och en känsla förstås som driver fram en text eller att man inspireras av något.
Jag har alltid gillar artisten Daughtry. Det betyder att jag gillar rock, även andra typer av rock än hans, men det är något med hans musik som jag alltid gillat lite speciellt. Så det var Daughtrys musik som låg som inspiration till Because of You. Något som kanske är svårt att höra i den produktion som nu blev den slutliga när singeln nu har sin release.

En låt – 10 arr-och produktionssätt.

Något som ofta förvirrar en ibland för kreativt tänkande person som jag själv är ”hur ska jag arrangera och producera den här låten?” En låt kan ju vinklas till radikalt olika genres beroende på hur den arras och instrumenteras. Om man hårdrar det – distade gitarrer = rock, mandolin och fiol = folkmusik/country, bara piano = ballad, akustiskt naket, synthig pop osv.

Min syn på det här med musik är att alla låtar har säkert 10 andra arrmöjligheter i sig. För en person som jag, med ibland kreativt trögt beslutsfattande egenskaper, så kan ni ju tänka er hur ekorr(arr)hjulet snurrar på högvarv inför att en ny låt ska börja arras och spelas in.

Country med egen stil

I fallet med låten Because of You så var det ju lite bestämt att den skulle arras och produceras i country feeling.
Eliza som är artisten i detta Young Music-samarbete hade länge känt att detta var vad hon ville göra.
Jag hade också länge känt att country vore superkul att göra. Så det beslutet var inte det svåra.

Låten hade då tidigare först gjorts i en rock version a la ”Daughtry” med en annan vers bland annat. Efter det hade den arrats och producerats om för en artistgrupp och redan då gått lite åt country-folk hållet. Men låten hittade inte riktigt hem i de tidigare kläderna. Så nu skulle låten få hitta sitt rätta hem med sitt ”rätta” sound – Elizas sound.

Artisten Eliza. Foto: Henrik Mill

Allt gick ”fel”.

Yes – äntligen, nu ska det ske! Nu skulle jag och Fredo få spela in lite country. Men inget blev som vi tänkt oss. Det visade sig att det inte alls var så enkelt att för en tredje gång arra och tänka till kring den här låten. Vi höjde och sänkte tempot i låten för att leta efter känslan. Jag testade ”Keith Urban” stuket, ”Rascal Flatts” känslan och gitarrer och sound gick varma. Himla snyggt sång sound i ”Hunter Hayes” musik, hur får jag till det?

Men jag blev bara mer förvirrad. Jag insåg att det faktiskt var jätte länge sedan jag sist ”jobbade” med country musik dvs. spelade alla dessa instrument som krävs, tänkte till på hur varje instrument skulle ligga i ackordläggningar och klinga, hur hårt eller mjukt spel olika instrument låter bäst i, vilken mick vi skulle ha och hur jag skulle mixa allt för att bli så där snyggt amerikanskt ”cleant” som jag, Fredo och Eliza gillar. Puh.

En rolig story att se tillbaka på.

Så vad gick fel då? Ja, alltså ”fel” är egentligen fel uttryckt. Det gick inte fel så, det gick bara inte som vi tänkt. Fredo gjorde ett antal (dvs. många) trumtagningar för att få till den där optimala, orptimala, optimaaaaala tagningen. Jag slet mitt hår med gitarr sound – något jag brukar vara jättebra på men helt plötsligt hittade jag inte vad jag ville ha. Jag stämde gitarrer till förbannelse (har inte märkt att de annars är så ostämda som de ville vara på denna låt?) och bytte strängar stup i kvarten och fick stämma igen då typ en gång i minuten.

Klantiga missar med mickning gjordes och bas, ja det har en tendens att alltid vara min akilleshäl. Det är svårt med bas sound!! Hur basen faktiskt lät när den spelades in bör jag för mitt eget bäst som producent och musiker i detta fall helst inte berätta så jag hoppar istället till vad Björn på Cuttingroom uttryckte när låten mastrades
– ”jag hade lite svårt att hitta basen…?” sa han, medan jag, i ett försök att inte höras, tyst drog efter andan och tänkte att mm… för jag förstod ju precis vad han menade…

Det blev en film

Så – vi hade det inte lätt jag och Fredo som arrat och producerat den här låten 50/50 denna gång vilket i sig var en fantastiskt positiv upplevelse för mig som annars gör det mesta själv. Skönt med hjälp och en hjärna till som kan tänka (bättre ha ha…). Så här efteråt och nu när låten är ute skrattar vi åt det här faktiskt. För så svårt var det ju inte och trots allt som blev ”fel” så blev det på något vis ändå rätt och ändå bättre än vad vi trodde vi skulle få till från början.
Det blev egentligen bara annorlunda. Vi tyckte att vår arr- och produktionsstory kring den här låten till och med förtjänade att illustreras i film med största ironi förstås. Så här har vi den, filmen.

Because of You – behind the scenes…

Samma lärdom varje gång

Efter varje produktion drar vi samma lärdom – det går inte att få till allt perfekt. Men det går med lite kämpande att uppnå den där känslan där man är nöjd.

Och nöjda är vi – allihop!

Jag som skrivit låten, spelat alla instrument utom trummor där Fredo lagt till sin själ liksom i produktionen som vi åstadkommit tillsammans. Eliza som bestämde sig för att ta steget till att bli countryartist och som jobbat, slitit och övat lika mycket på sin insats som vi på vår med allt vad bearbetning av en text till att förmedla en äkta känsla innebär förutom den även ständigt utvecklande resa som varje musikaliskt projekt innebär för oss alla.
Nu hoppas vi ha bidragit till musikalisk glädje med en story och känsla för andra att känna samhörighet till.