De människor, möten, projekt och intryck jag fått i studion under många år gav liv i en tanke om att det hade varit spännande med ett eget skivbolag. Det kändes förstås rätt så avlägset då men tiden gick och till slut så bestämde jag mig – jag ville ta allt ett steg till och börja ge ut musik tillsammans med likasinnade artister. Idéerna tog form och i slutet av 2015 startade jag Young Music Sweden.
Ett musikaliskt skivbolag
Min passion för att skriva och producera musik är anledningen till varför jag startade Young Music.
Så jag ville att Young Music skulle ha ett helhetskoncept med ett musikaliskt fokus – att skriva och producera musik för utgivning. Så det är inte bara ett skivbolag, utan det är förstås ett kombinerat musik- och skivbolag. Helt enkelt ett musikaliskt skivbolag!
Med en nisch att skriva skräddarsydda låtar.
Det är en utmaning att försöka få till ”rätt” låt och rätt ”sound” på en produktion för en specifik artist men det är också i den utmaningen låtskriveriet är som roligast!
Därför har jag nischat mig på just denna del, att hitta en ”perfekt match” av låt och artist.
Det är lika viktigt att ens stil och personlighet finns i musiken man ska stå för liksom att tonarten är den optimala för ens röst. Vidare måste storyn och budskapet i text överensstämma med de värderingar som artisten har. Allt det där som gör att låten känns rätt.
Ett kreativt engagemang med coaching
För mig som låtskrivare-nörd är det extremt viktigt att skriva rätt låt, en bra låt och en välproducerad låt. En låt som förhoppningsvis tar artisten vidare i karriären. Men det är också lika viktigt för mig att ge varje projekt ett kreativt engagemang för att utveckla artisten och artisteriet, inte bara låten ?
Konceptet inkluderar musikalisk coaching. Att jobba med och vidareutveckla artistens sound och röst id, att tolka texter och ge uttryck åt en låts story liksom att öva timing, rytmik och teknik är lika viktigt som rätt låt.
Konceptet inkluderar också en ”kommersiell” coaching. Att profilera sitt varumärke och skapa en artistisk produkt som som media vill köpa, att veta hur man hanterar olika sociala medier och skapar specifika och riktade innehåll till varje enskild kanal, att förstå och aktivt engagera sig i sociala medier med smarta strategier – allt detta är är en förutsättning för att lyckas som artist idag!
Som i många andra sammanhang krävs ett hårt arbete för att nå framgång.
Ett arbete som kanske startar genom ett samarbete med Young Music – men som artist idag krävs en befintlig och fortsatt stark drivkraft och engagemang i att själv vilja driva sitt artisteri framåt.
Så ett samarbete med Young Music är mer än en låt
– det är också verktyg, kunskap, insikt och utveckling.
Ett icke-exklusivt tänk.
Med Young Music ville jag ha ett modernt tänk i att en artist och jag själv ska få ha en frihet i att själva välja hur länge ett samarbete ska pågå. Därför ville jag inte ha ”traditionella” skivbolagsavtal, med optioner och trassel att ta sig ur om man så småningom skulle vilja det.
Young Music signar inte dig som artist, du signar dig för en singel.
En låt, ett samarbete, en utgivning. Klart. Sedan kan man såklart göra ett till projekt tillsammans och ett till och ett till… Poängen är att erbjuda en frihet i att få välja själv för livet förändras och människor förändras.
Vill Du släppa en singel?
Ett artistsamarbete startar med ett introduktionsmöte i Young Music´s studio strax söder om Stockholm.
I inlägget ”Vill Du släppa en singel?” berättar jag mer om mötet och hur ett samarbete kan se ut.
Är Du nyfiken på ett samarbete skicka ett meddelande och berätta gärna om Dig själv, vad Du har för bakgrund och mål som artist, så ses vi kanske på ett möte framöver! ?