7 år gammal spelandes folkmusik på en fiol. Så började det, min musikaliska bakgrund.
Jag växte upp på en liten ort i norra Sverige där folkmusik och en fiol i handen var lika vardagligt och normalt som en like på facebook idag. Det var nog inte ens något jag tänkte på och inte heller valde kan jag ha något minne av så här i efterhand. Min mamma hade nog ett finger med i spelet där, hon har alltid tyckt om folkmusik ?
Så det hela började med att jag spelade olika instrument.
Det kom till fler instrument vartefter skolåren gick. Piano och någon flöjt och andra småinstrument vill jag minnas och folkmusiken fick sällskap av klassisk musik. Det var inte förrän på den estetiska linjen på gymnasiet och tillbaka-flyttad till Stockholm igen som upptäckte jag min fascination för gitarr. Gitarrer och stränginstrument generellt för den delen, bara de har fyra till åtta strängar.
Jag älskar gitarrer! ❤️
Så det har blivit elgitarr, akustisk gitarr, mandolin och banjo även om jag helst hoppar över sistnämnda som inte är min melodi riktigt.
Som låtskrivare får man öva på det instrument som krävs när det behövs till någon låt vare sig det är banjo eller något annat tämligen krångligt instrument. Är det för krångligt får dock någon i Fredos generösa kontaktnät med ”riktiga” musiker rycka in! ? Poängen är att man kanske inte är någon musiker, man kan och man bör väl kunna lite av varje skulle man väl kunna säga snarare.
Skulle bli keyboardist.
Sång var inte något jag gick in för före åren på musikhögskolan och innan jag hamnade där var jag fast besluten om att bli keyboardist då jag efter gymnasiet befann mig på Rockmusikerlinjen på Fryshuset i Stockholm innan studierna fortsatte på KMH. För en svamp som mig blev musikhögskolan som en enda stor påse lösgodis med alla de bästa sorterna – där kunde man ta lektioner av alla de slag så det blev både sång, gitarr och piano och säkert något mer som jag glömt vid det här laget. Jag gick ju MoM programmet där dvs musik och mediaproduktion så det egentliga fokuset låg ju på musikproduktion.
Hur kan man skriva låtar utan instrument?
Studion där Young Music´s koncept huserar byggdes för över 10 år sedan och sedan dess har det blivit ännu mer intensivt med musicerandet. Även om det är kul så kände jag mig väl också tvungen, det skulle kosta alldeles för mycket att hyra in musiker på varenda låt jag skrev och hur skulle låtarna annars komma till om jag inte spelade själv?
Det tar tid och tålamod att öva på instrument och jag är väldigt tacksam för att min mamma gillade folkmusik och såg till att det satt en fiol i mina händer som barn och att jag övade. Det blev lika naturligt att spela instrument som att äta och det utmynnade i vad det är idag och ju äldre jag blir desto mer självklart och värdefullt känns det att kunna spela instrument och inte bara trycka på tangenter med samplade ljud.
Visst är väl det ett lätt och snabbt sätt att fixa till en gitarr rytm på ett kick men klart inte lika roligt eller utmanande som att faktiskt spela den själv. När singeln Fighters släpptes fick jag frågan från en annan producent vilken mjukvara jag använt för gitarr riffet som låten börjar med?
– ”nja, det är ingen sampling” sa jag och fortsatte,
– ”jag spelar gitarren själv” och funderade samtidigt på om det var bra eller dåligt att det inte lät som en färdig ”gitarr audio fil” idag år 2017 när allt färre verkar vilja lära sig att verkligen spela instrument..?
För alla vill väl bara sjunga och vara med i Idol och bli kända eller? ?
Det var lite om hur det kom sig att jag började spela instrument.
Att skriva låtar däremot – det var nog från början mest ett infall jag fick.
Jag föreslog för en studiekompis på KMH att vi skulle vara med i en låttävling. Hon höll med och jag skrev en låt och hon sjöng. Jag arrade för symfoniorkester eftersom det var vårt ”band” vid tävlingstillfället.
Vi vann den här tävlingen och det gav mersmak.
Jag började skriva och spela in intensivt hemma i vår lägenhet som mer såg ut som en studio än en bostad under flera år. När studion byggdes så var arbetsnarkomanin ett faktum.
Under vad som känns som en hel livstid, även om det bara var 10 år, satt jag där och bara skrev musik, sjöng, övade gitarr och andra instrument och producerade.
Att skriva musik blev min verkliga passion och det ville jag bli bra på.
Då när jag satt där minns jag att andra runtomkring undrade varför jag inte gjorde något med alla låtar men faktum är att jag var så nöjd över att bara vara där och ”leka”.
Låtar ska lekas fram.
Det finns en skön frihet i att inte alltid ha ett mål för en låt, vem som ska sjunga den och vilket omfång den personen har och hur melodin och stuket på låten ska vara, utan bara köra på liksom!
Att inte behöva tänka på vilken genre, stil eller sound det ska vara på produktionen utan bara göra det för att det är kul, det får musikaliteten att flöda.
Verkligheten slutar existera.
Alla låtskrivare har säkert olika anledningar till varför man skriver musik. För mig är det allt möjligt, ett sätt att få utlopp för känslor, ett sätt att sätta ord på hur någonting känns eller att kanske genom en låttext berätta om något verkligt som hänt. Det är lätt att glömma bort verkligheten när man sitter där och är helt uppe i en harmonik man gått igång på eller någon melodislinga man inte kan få nog av.
Att äta, gå och sova eller göra andra nödvändiga saker känns inte viktigt då. Men dagarna kan ju inte bara bestå av att skriva musik tyvärr ? Man måste sköta sitt jobb och ha ett liv också.
Nu vill jag skriva profilerat.
Även om jag tyckt att tiden före skivbolaget varit väldigt givande och att jag lärt mig mycket så trivs jag verkligen med att skriva profilerat så som jag gör i Young Music´s koncept nu. Det är en annan sorts utmaning och det är så jag vill jobba och kombinationen att göra det tillsammans med ”hungriga” artister är väldigt givande och det blir hela tiden en utveckling då alla projekt är olika varandra.
Men jag kommer nog alltid vilja få till de där ensamma och rofyllda perioderna av fritt skrivande i studion för att bibehålla den där gnistan som från början inspirerade mig till att idag satsa fullt ut på vad det utvecklades till att bli – Young Music Sweden.