Vid senaste omgången av kursen ”Digitala Strategier för musikbolag” var det dags att gå igenom annonser. Min första tanke var att suck – det här vet man väl redan eller? Jag har minsann annonserat både här och där och tycker att jag kan det i alla fall lite. Jag fick bekräftat att jag kunde det – lite. LITE. Mest på ytan hade jag hållit på och räfsat runt på olika annonssajter. Så nu blev det till att tänka till hur man verkligen gör och hur man ska skriva OCH framförallt att rikta annonsen rätt. Fel riktad annons, alltså till fel målgrupp = pengarna kan lika gärna kastas direkt i det runda arkivet.
Enkelt när man vet hur.
Likt tidigare gånger går vi två dagar i taget och dag 1 denna gång pratade vi Facebook annonsering och dag 2 var det Google. Alltså, man tror ju inte att det är så krångligt och på sätt och vis är det ju jätteenkelt – när man fattar hur! ?
Som med allt annat med andra ord…
På väg hem från kursen en av dagarna. Kommunalt i all ära, billigare och kanske enklare ibland, men inget slår att åka egen bil, himla lyxigt när man är så där lagom trött och mosig efter en heldag med nya intryck. Otippat kanske men bra med parkering finns det också på Skeppsholmen!
Det som verkligen är svårt med annonsering är det här med målgrupp – att begränsa men samtidigt träffa väldigt rätt så att annonseringen får det resultat man önskar. Vi fick ha en nyttig workshop båda dagar där vi fick sitta och knåpa på annonser med hjälp av de verktyg vi fick under föreläsningarna innan workshopen och jag måste säga att jag är lite seg med att få ihop annonser på det här viset.
I ett bolag eller artisteri måste allt följa samma tråd – varumärket.
Jag slås precis hela tiden av hur sammansatt delarna i ett företag – varumärket – måste vara i precis alla sammanhang när det gäller att dra till sig uppmärksamhet. Ex. så måste ju nyckelord i en annons kanske ha mer att göra med varumärket än vad man först tror. Man tänker att det bara är att slänga ihop lite text och så välja några ”vanliga” nyckelord (sökord som gör att min valda målgrupp = användaren hittar min annons) men nej… Det behöver vara rätt så genomtänkt är min åsikt.
Kort och slagkraftig text.
Jag har rätt så lätt för att skriva texter och tycker det är väldigt roligt att jobba med säljande texter, slogans, logos osv. Men jag är ju så fasansfullt långrandig av mig. Jag kan inte skriva korta texter ex. i mail och liknande, alltså jag får verkligen öva på det och som i detta fall vid annonsering! Det finns ju en anledning till att jag bloggar om man säger så… ? … för i bloggarna som jag har kan jag rabbla på så mycket jag vill!! Så det så..! ?
På ex. Googles radannonser fanns det ju inte alls mycket plats att skriva info på och med två rubriker som förstås skulle vara slående och säljande båda två hade jag att göra med att bara tänka i minst 30 minuter medan övriga i klassen hade gjort alla 3 annonsuppgifter innan jag ens formulerat mina rubriker ha ha…
Föreläsning om Google annonsering pågår…
Men, jag tycker det är viktigt att information är väldigt kort och träffande direkt. Inga långa utläggningar, man ska förstå direkt vad det är man ”får” och som gör att man klickar på en annons.
Målgrupp viktigast!
På Facebook är det ju förstås säkerligen många med mig som annonserat förut, det är ju enkelt att bara ”boosta” sitt inlägg (trycka på ”marknadsför” på själva inlägget) som det heter. Då trodde man att man annonserade. Attans men så går det ju inte till.
Efter att ha bekantat oss med Ads Manager och workshopat lite där också med en del betänketid för min del så har jag nu betydligt mycket mer koll – vilket gäller ALLT ifrån kursen – alla tillfällen har verkligen gett enormt mycket och jag är så tacksam att jag bestämde mig för att satsa på att betala en slant och gå den här utbildningen/kursen. Det är värt varenda krona!
I den här fina byggnaden på Skeppsholmen är kursen förlagd, en fantastiskt fin och inspirerande miljö och skönt för en sådan som jag att komma iväg till stan och hänga lite och inte alltid ”bo” i studion…
Lite tråkigt känns det att det bara är en gång kvar… ?
Men förhoppningsvis har man lite nya kontakter att höras med ibland när det står still på idéer och man vill bolla tankar med andra bolag. Det har varit intressant att se olika infallsvinklar på kursen i och med att deltagarna är alltifrån inget eget bolag alls till Universal. Väldigt blandat alltså.
Slutuppgift
Till sista omgången har vi lite uppgifter att göra, tanken är att typ ”presentera” ett upplägg eller idéer man fått med hjälp av kursen och hur man kan använda sig av de redskapen kursen gett i det egna bolaget för att vidareutveckla tjänster och varumärket.
Förstås har jag såååå mycket idéer. Nästan svårt att kanalisera och prioritera.
Men jag tänkte ha en period av företags-utveckling lite längre fram så jag sparar lite på krutet just nu och ruvar på mina idéer en stund tills jag vet vilka jag vill ta in i Young Music´s koncept och hur jag ska utveckla Young Music vidare. Det ska bli himla kul att samla ihop alla erfarenheter sedan och göra något av det! ?
Eftersom det äntligen blivit lite sommar nu kunde vi sitta ute och äta lunch på båtrestaurangen en av dagarna. Mysigt!
Mixar musik just nu.
I övrigt är jag ”mitt i slutmix” just nu dvs. bortkopplad från ”världen” ha ha… klockan går med rasande fart varje dag så som den alltid gör när man mixar (hur kommer det sig att den alltid gör det då?!) så mina tankar är mest på hur stort reverb leadsången ska ha och hur alla tusen effekter ska vara i volym och sound och ja, det är en enda röra i huvudet under mix perioden men snart är den över tack och lov!
Återkommer förstås med ett avslutande inlägg om sista omgången av kursen som sker om knappt två veckor samtidigt som det kommer hända något annat kul! Den som läser här får se… ?