Nu är kursen där jag gått och lärt mig mer om digitala strategier slut. Det känns både tråkigt, att inte träffa sin nya klasskamrater och nya kontakter igen på ett tag kanske, men samtidigt lite skönt. Jag har nämligen för en gångs skulle lyckats planera in lite ledighet innan nästa projekt drar igång. Den här kursen har inneburit väldigt många intryck såväl teoretiska som själsliga. Att träffa människor med samma intresse, att kunna bolla sin idéer med andra och att inse att trots alla verktyg som den digitala världen erbjuder, och som jag tack vare den här kursen nu vet om, så måste jag ingenting. Den viktigaste insikten. Att ta tillvara på rätt verktyg för sig själv och rama in vilken nivå det digitala arbetet ska landa på. Kanske skulle jag våga påstå att kursen i slutändan har varit en enda stor personlig utveckling vilket är otroligt stimulerande att inse.

En kurs för vem?

För cirka 3 månader sedan drog den här kursen igång. Innan jag anmälde mig kunde jag känna ett visst frågetecken kring både pris och innehåll för kursen. En viss osäkerhet om vad jag hade att förvänta mig om jag sökte och kom med. Skulle den passa mig? Skulle jag passa in? Redan vid det första kurstillfället i april fick jag svaret – kursen passade mig perfekt! Om jag passade in? Ja, jo, det gjorde jag väl. Vid vissa moment i kursen har jag känt mig rätt ”ny” på områden vi gått igenom medan jag i andra delar vetat lite mer om metoder och tankesätt sedan tidigare.


Lydia och Sebastian – de två enormt engagerade och ödmjuka ledarna som höll i kursen och många av de föreläsningar vi haft.

Ett steg ur komfortzonen.

Kursen har definitivt varit ett steg ut ur komfortzonen för mig vilket i stunden kan ha känts en aning besvärande ibland med de ”presentationer” och redovisningar kursen också inneburit. Men den kick det också ger att våga bege sig ur den där zonen ger ju en enorm payback – på så många sätt. Man boostar självförtroendet och självkänslan och utvecklas enormt på ett personligt plan är min analys och jag nästan längtar till nästa gång jag ska tvinga mig själv ut ur zonen igen även om det för stunden är rätt så härligt att vara tillbaka i ”studio-bubblan” för mig själv ett tag igen.

En upplevelse som kommer att innebära utveckling.

Vid det sista kurstillfället så blev det tyvärr en del inställda föreläsningar som hade varit intressanta att ta del av. Istället bestod dagarna mest av att sammanfatta kursen och att presentera våra slutuppgifter som bestod i att visa hur kursen har utvecklat nya tankesätt och hur man applicerat dem nu eller kommer att använda sig av dem framöver. Det blev lite extra tid att hänga och prata med alla vilket knöt ihop kursen på ett väldigt bra sätt eftersom känslan av att ha funnit några nya kontakter och vänner fick infinna sig lite extra. För mig som jobbar så mycket själv har kursen definitivt inneburit en enda lång ”upplevelse” som jag definitivt kommer att minnas länge och alla intryck har redan utvecklat mig väldigt.


Den härliga klass jag befunnit mig i under några månader på Skeppsholmen.

En kreativ release

Min slutuppgift valde jag att göra kring den release som just nu pågår. De delar av kursen som påverkat mig lite extra har varit just varumärkestänk och hur man kan börja jobba mer med det både kring mitt eget företagande i Young Music samt utifrån artistens vinkel och det här tänket går ju att applicera på mycket även privat i livet för den delen. Mest har jag fokuserat på artistens vinkel under kursen, men lite längre fram i år kommer det att bli fokus på Young Music´s vidareutveckling eftersom jag i tanken format mycket nya idéer för mitt koncept under kursens gång.

Blandat med lite prat om hur vi tänkt visade jag upp de filmer jag och Felicia V jobbat med för releasen av ”Can´t Do It” som just precis släppts!

Inför releasen fick Felicia en del coaching kring hur man kan jobba lite extra runt en release och hon begav sig ut på stan för att ta reda på hur andra människor skulle relatera till låtens ämne. Felicia skapade och producerade denna film själv som vi tyckte blev en bra start på att börja interagera Felicias musik med användarna både i ”reality” och digitalt.

I samband med releasen gjorde vi ytterligare en video producerad av Young Music med fokus på Felicia själv för att börja berätta hennes story både som artist och person. För att få med oss nya följare och fans är det viktigt att börja visa upp vad som finns bakom musiken, att det finns en person som känner, tänker och tycker saker. Vi har helt enkelt börjat forma Felicias varumärke nu!

Avslutningen av kursen bjöd på bubbel, snacks och mingel.
Det kändes nästan lite som en skolavslutning ? speciellt med tidpunkten nu också då alla studentflak är i full gång på stan. Det var roligt att få ett diplom och liksom ”intyg” på kursen!


Tror jag inte provat på ett bättre alkoholfritt bubbel alternativ än denna sort tidigare! Mums! Bilen var ju med förstås, jag har ju tidigare pratat om min ibland omständigt praktiskt prioriterande läggning, så även om det hade varit roligare med riktigt bubbel kände ”vi med bil” oss väldigt nöjda med detta. Rekommenderas!

Så.. då var det slut för denna gång med utbildning för mig med Young Music men vi är allt några stycken i klassen som tjatat lite på de fantastiskt pedagogiska, inspirerande och motiverande ledarna för kursen – Lydia och Sebastian – om att vi prompt måste ha en uppföljning! Det verkar finnas en groende idé om att kunna förverkliga det – så det hoppas jag på och tills dess finns det ju så mycket roligt nytt att fördjupa sig i med alla ”tools” som The Indie Business Toolbox fört med sig så jag känner mig mer än nöjd!