I fredags var det dags för nytt singelsläpp ifrån Young Music Sweden, nämligen 13 åriga Linnea Andersson med singeln ”Dance Dance Dance”! Jag och Linnea med familj fick kontakt redan i våras och hade hörts lite dessförinnan också och spånat på ett samarbete. Linnea som är väldigt aktiv med både dans och sång hade fullt upp med deltagande i både den svenska och norska varianten av tv-programmet ”Talang” men efter det bestämde vi oss för att göra slag i saken!
Lyssna på ”Dance Dance Dance” och läs mer om storyn kring singeln och samarbetet med Linnea i det här blogginlägget.
Introduktionsmötet med Linnea.
Som med alla samarbeten jag gör inom Young Music startar det alltid med att jag träffar artisten och så pratar vi om allt möjligt kul, dels för att jag ska bilda mig en uppfattning om vad för sort story och musikstil som kan passa artisten men också för att lära känna varandra lite och se om vi kan trivas ihop i ett samarbete.
Linnea berättade mycket om hur hon brinner för sitt artisteri med både sång och dans och förstås för att uppträda live. Så efter vårt första möte fick jag ganska snabbt idén om att skriva låten ”Dance Dance Dance” som skulle handla om vem just Linnea är i både uttryck, text och sound.

Artisten påverkar mycket.
Även om Young Music´s koncept går ut på att jag skriver musiken så är det en viktig och betydelsefull del i samarbetet att tillsammans med artisten få fram artistens egen story, sound och stil. Jag och Linnea gick igenom referenslåtar och funderingar pågick länge om det skulle vara en svensk eller engelsk låt. Just den här låten fanns i begynnelsen i flera versioner, både en svensk och flera olika engelska ideéer i olika tempon. De olika versionerna lät rätt olika också.
Viktigt med rätt ”ton” likväl som tonart.
Just i skriv- och arrangeringsstadiet på en låt finns det så många vägar att gå, man ska välja rätt ”mode” och ”ton” (glad, deppig, sorgsen, kaxig, lycklig etc) på låten och storyn i texten måste absolut få en innebörd som är helt utifrån artisten även om en igenkänningsfaktor för fler än bara artisten själv såklart är en bra grej att tänka på?

Det här med rätt tonart för artisters röstregister är viktigt främst för att låten inte ska bli väldigt komplicerad att framföra live. Det ska kännas enkelt och kul när det är dags att prestera.
Linneas låt anpassades både i stil och tonart för att passa Linneas röst och den fick också en lite dansantare del/drop med plats för lite kreativ koreografi på scenen. Just att kunna lägga in dans i låten live är något som Linnea redan anammat vid det första live eventet med ”Dance Dance Dance” redan på releasedagen när Linnea uppträdde på galan ”Guldeken” tillsammans med ett härligt gäng dansare på scenen!
Releasematerial
Inför releasen gjorde vi lite spontan filmer som jag sedan producerade fram videos av både inför och vid releasen. Eftersom Linnea är ung och praktiskt taget påbörjar sitt ”företag” och varumärke som artist nu så har vi gått igenom en del kring det här i vårt samarbete vad Linnea vill stå för och vad hon tycker är sin grej. Något som går att bygga vidare på för flera år framåt är bra om varumärket innehåller också, även om det är svårt att veta ”allt” när man är 13 år. Det vet man inte, men man kan börja någonstans och vidareutveckla vartefter livet pågår och förändras.

Förstås handlar det förutom det självklara i artisteriet med sången mycket om just dans för Linnea. Så vi byggde video materialet mycket på det denna gång.
Inför releasen hade vi förberett denna video.
Och vid releasen en snarlik variant som skulle påminna om den första videon men som talade om att singeln nu var släppt.
Jag tycker att vi fick mycket bra respons på dessa videos med mycket visningar både tack vare annonsering men även utan. Vitsen med dessa videos är förstås att driva trafik till Spotify mfl plattformer och Facebook sidor mfl sociala kanaler men framförallt att börja visa upp Linnea som artist, hur hon ser ut, vem hon är och vad hon står för.
Vi har även ytterligare video material förberett som kommer att dyka upp inom några veckor?
Bra att spara lite promotionmaterial och pytsa ut med jämna mellanrum.
Tips!
Ett tips till er som släpper musik är att inte glömma bort att låten också ska finnas på Youtube likväl som de sedvanliga digitala plattformarna (Spotify, iTunes, Apple etc) då de fortfarande finns de som inte nyttjar alla de tjänsterna och därmed inte har tillgång att lyssna på låten och få mersmak – och det vill vi ju!?
Så ut med låten på Youtube alltså liksom Soundcloud mfl ställen för enkel lyssning utan abonnemang.
Art work.
Omslaget av denna release är producerat av Fredo Production och fotot är framtaget av Young Music i samarbete med Fredo Production och Linnea med familj. Vi hjälptes alla åt för att få till något bra!
Just det här med foto till omslaget brukar vara lite olika hur artister vill göra med det, en del har bra foton sedan tidigare, andra inte. I det här samarbete har jag och Fredo fått förtroendet att få vara väldigt delaktiga i samtliga kreativa delar i projektet vilket vi tyckt känts väldigt roligt!?
Dessutom, tycker vi, att det är viktigt med en bra helhet inte bara när det gäller musiken och allt vad det omfattas av utan även kunna ge ett singelprojekt och en artist en genomtänkt ”grafisk profil” också.

Det har redan börjat skrivas lite om Linnea och ”Dance Dance Dance” i bloggar här och där, intervjuer och fler artiklar väntas och vi fortsätter tillsammans att jobba vidare med att marknadsföra vårt samarbete!
DELA GÄRNA inlägget, kanske vet Du någon som letar tips inför en release?!??
